Heta
artiklar:

Så avslutar du Spotify Premium

Enkel steg för steg-guide!

Så avslutar du Spotify Premium

Britt-Mari, en trogen läsare här på Webbhjälp, hörde häromdagen av sig till mig för att få hjälp att säga upp sitt Spotify premium-konto. Det visade sig att det inte var helt självklart hur man skulle gå tillväga och därför tänkte jag här gå igenom de steg som krävs för att avsluta Spotify Premium.

Då jag tidigare har berättat hur du kan få Spotify Premium gratis i 30 dagar så känns det ganska naturligt att jag även berättar hur man avslutar sitt Spotify-konto!

Avsluta Spotify Premium - steg för steg

I videon här under går jag igenom alla stegen för att stänga av Spotify Premium, men du hittar även alla steg i text-form lite längre ned på sidan!

Du behöver ditt lösenord till Spotify för att följa den här guiden. Har du glömt ditt lösenord? Besök denna sida och fyll i ditt användarnamn eller den e-postadress du använde för att skapa ditt Spotify-konto, så får du hjälp att skapa ett nytt lösenord.

Så avslutar du Spotify Premium

  1. Starta upp Spotify på din dator.
  2. Välj Help i menyn och klicka sedan på Your Account.
  3. Din webbläsare startar och du blir kanske ombedd om att logga in, vilket du i så fall ska göra.
  4. Välj fliken Subscription i menyn.
  5. Under rubriken Manage your subscription klickar du på View your options.
  6. På den sida du nu hamnar på klickar du på länken med texten Click here to continue to the cancellation page.
  7. Välj ett passande alternativ till varför du avslutar din prenumeration och klicka sedan på knappen med texten Cancel Subscription.

Fortfarande problem?

Det har visat sig att vissa användare får följande felmeddelande när de försöker avsluta sitt premium-konto:

It looks like you are using your Facebook credentials to log in to Spotify. To change your Facebook password, go to your settings page at facebook.com.

Om detta händer dig finns det ett par saker du kan prova:

  1. Prova att göra om proceduren i en annan webbläsare, då det visat sig att vissa webbläsare kan ställa till problem.
  2. Se till att du är utloggad från Facebook när du försöker säga upp Spotify, då även detta kan sätta krokben när du vill säga upp ditt konto.

Färdigt!

Nu har du avslutat Spotify Premium och man kommer fortsättningsvis inte dra några pengar från ditt konto. Om du ångrar dig och återigen vill ha tillgång till obegränsad musik i datorn och mobilen så är det inga problem, det är bara att aktivera din prenumeration på nytt.

46 Responses

  1. Björn Edvinsson skriver:

    Bra tips! Rent generellt känns det som att företag och webbsidor ofta förklarar väldigt pedagogiskt hur man köper deras tjänst/börjar prenumerera på något, men när man sedan vill säga upp sitt abonnemang är det plötsligt väldigt ont om instruktioner…

    • Webbhjälp skriver:

      Haha, definitivt! Även om det inte var jättesvårt i det här fallet, så har ju bevisligen folk svårt att hitta rätt, så jag tyckte det var läge att skriva en liten guide. Sedan skulle jag själv aldrig få för mig att säga upp Spotify Premium, jag använder det hela tiden och tycker det är underbart!

  2. Håkan skriver:

    Nej du, efter din instruktion har dom tagit bort ”Manage your subscription” så det gick inte heller. Har försökt i flera månader med mail, men det funkar inte. Får reklam på sidan och mitt i lyssnandet trots att dom drar från mitt konto varje månad sedan ett par år.

    • Webbhjälp skriver:

      Det låter konstigt Håkan, jag skrev guiden i förrgår och när jag kollade nu så är länken fortfarande kvar. Är du säker på att du är inloggad med det konto du betalar för i Spotfy?

  3. Ulf skriver:

    Detta funkar inte för mig, efter ”cancel subscription” uppmanas man uppge sitt lösenord och där påstår dom att lösenordet är fel fast jag är 100% på att det är rätt. Bedrägligt uppträdande av Spotify….

    • Webbhjälp skriver:

      Hej Ulf!
      Jag har forskat lite ytterligare i ämnet och det finns ett par saker du kan prova:

      1. Prova att genomföra processen i en annan webbläsare, då vissa webbläsare verkar kunna ställa till det.

      2. Se till att du är utloggad från Facebook när du säger upp Spotify, då även detta kan ställa till problem!

      Hoppas det löser sig för dig!
      // Mvh Jens.

  4. Andreas skriver:

    Jag får exakt samma problem som Ulf… att lösenordet är fel och när man väljer ”forgot password” så ska det skickas till mailen och då slår jag in min mailadress som är kopplad till facebook och som är reggat på mitt spotifykonto så säger den bara ” It looks like you are using your Facebook credentials to log in to
    Spotify. To change your Facebook password go to your settings page at facebook.com”

    så vad är det förbannad problemet spotify då det är rätt lösenord redan! hmm

    • Webbhjälp skriver:

      Hej Andreas!
      Jag har forskat vidare i ämnet och det finns ett par saker du kan göra:

      1. Prova att genomföra processen i en annan webbläsare, då vissa webbläsare verkar kunna ställa till det.

      2. Se till att du är utloggad från Facebook när du säger upp Spotify, då även detta kan ställa till problem!

      Hoppas det löser sig för dig!
      // Mvh Jens.

  5. Emelie skriver:

    Hej! Ni verkar kunniga i ämnet! Jag har ett problem. Min moster ligger på sjukhus efter en allvarlig operation och nu försöker vi säga upp alla abonnemang som hon inte kan använda. Hur sjutton ska man kunna säga upp spotify premium om man har varken användarnamn eller lösenord? Är oerhört tacksam för svar.

    • Webbhjälp skriver:

      Hej Emelie, ursäkta mitt sena svar!
      I det här fallet skulle jag råda dig att ta direktkontakt med Spotify, förhoppningsvis kan de hjälpa dig då det ju helt klart rör sig om ett speciellt scenario.

      Jag hoppas att din moster återhämtar sig väl!
      // Mvh Jens.

  6. Agneta Fallenius skriver:

    Enklast att avsluta Spotify är att spärra sitt bankkonto.

    • Webbhjälp skriver:

      Tack för kommentaren, Agneta!
      Att spärra bankkontot är absolut ett effektivt sätt att avsluta Spotify, om det sen är det enklaste sättet, det låter jag vara osagt! :)
      // Mvh Jens.

  7. Maggan Nyberg skriver:

    jag önskar 2 timmars gratis musik per månad

  8. Fia skriver:

    Tack för hjälpen hade aldrig lyckats utan dig!!! Jag har redan ett spotify konto och av någon anledning har jag lyckats skaffa mig två premium konton tror att jag lyckades genom att logga in med facebook så jag va ju tvungen att ta bort ett av dom dumt att betala för något man inte använder:)
    Åter igen tack för hjälpen!!! MVH Fia

  9. Kladde skriver:

    Men vad om man använder sig av e-kort som Swedbank har. Man anger ett värd som är minder än månadskostnaden för spotify. Då behöver man inte tänka på att avsluta det. Eller vad säger ni?

  10. Rent ut sagt, skit bra!

  11. Tina skriver:

    Hej, kolla din lathund igen. Det ser ut som om nåt har ändrats under steg: ”Under rubriken Manage your subscription klickar du på View your options.”. För de ser inte ut att finnas där längre.

  12. erika skriver:

    Hej! jag har ungefär samma problem fast jag vill avsluta mitt spotify free konto, har försökt länge att leta efter någonstans där man kan avsluta sitt konto men hittar inte och tycker inte att guiden ovan stämmer överens med hur det ser ut.. halvvägs stämmer det men när jag kommer till manage your subscription så finns det inget ”view your options” eller ”cancel subscription”. Går det inte att avsluta/ta bort ett free konto?

  13. Darko skriver:

    Hej,
    Jag gjorde allt du har beskrivit med spotify drar mina 99:-kr ff, varför, vad ska jag göra?
    Hälsningar Darko

  14. jela skriver:

    har gjort detta ändå drar dom pengar varför? nån ssom vet maila mig på aggelitoo82@gmail.com

  15. Axel skriver:

    Tack så mycket för guiden, guiden är fortfarande ”upp to date” ;)

  16. agge skriver:

    halllååååå dom drar ju pengar ändå!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • Webbhjälp skriver:

      Om Spotify fortfarande drar pengar trots att du följt guiden ovan så skulle jag dubbelkolla att du inte har fler än ett konto och annars kontakta Spotify direkt.
      // Mvh Jens.

  17. Lili skriver:

    Jag förstådd inte varför ni ändå dragit mina pengar alltså jag har meddelat att avsluta spotify autogiro för 2 månader.

    • Webbhjälp skriver:

      Hej Lili,
      har du problem med att pengar fortfarande dras skulle jag råda dig att kontakta Spotify direkt, jag är alltså inte någon representant för Spotify, utan har enbart skrivit en guide för hur du avslutar Spotify Premium.
      // Mvh Jens.

  18. Catharina skriver:

    Riktigt bra beskrivit hur jag avslutar mitt Spotify konto, tack

  19. Dagens ungdom skriver:

    Hur avbryter man ett Spotify premiumkonto där man angett en fiktiv email och har glömt lösenordet och är redan utloggad. Sitter liksom riktigt i klistret nu känns det som.
    Hamnar jag i kronofogden eller bryts premiumet om jag spärrar visakortet.

    • Webbhjälp skriver:

      Hej!
      När Spotify inte längre kan dra pengar så blir ditt konto automatiskt nedgraderat till ett gratis-konto igen, det är det enda som händer. Metoden att spärra ditt Visa-kort för att avsluta Spotify fungerar med andra ord och du behöver inte oroa dig för kronofogden.
      //mvh Jens.

  20. Xnilar skriver:

    Hej får inte fram den här delen

    5 Under rubriken Manage your subscription klickar du på View your options.

    • Xnilar skriver:

      bry dig inte om det tidigare inlägget kom på jag har byt betalkort så det är redan löst men en bra hjälpsida.

  21. emelie skriver:

    hejsan
    min spotyfi är kopplad till min facebook som jag avslutat, råkade nu logga ut ur spotify och kommer ej i håg användar namn eller inlogg och när man ska be om ett nytt lösen ord frågar den efter facebook som jag ej heller har längre kan någon hjälpa mig med detta då jag har premium och hunnit fixa jätte bra spelistor tack

  22. Ove skriver:

    skaffade mig ett premium konto i fjol men använde det inte så ofta så inloggningsuppgiter föll ur minnet så jag fick be om nytt, men nu när jag loggar in får jag hela tiden uppmaningen att uppgradera till premium, men det har hela tiden dragits 99 kronor från mitt konto. förslag på hur jag skall gå vidare?

  23. Elisabeth Blomquist skriver:

    Jag har haft premium och ändrade till free när det kom. Men betalningarna dras från kontot fortfarande.
    Jag har försökt följa stegen för att säga upp premium, men den indikerar ju att jag inte har något att säga upp och kanske är det därför jag körfast vid steg 5? Jag vet alltså inte hur jag ska slippa att bli bestulen på 99 kr i månaden!! Nån som vet?

  24. Malin skriver:

    hej!

    jag har ett problem.

    jag hade köpt spotify premium för en månad, jag skulle registrera det på min mobil. Men jag råkade trycka i 2 månader istället för 1 månad. Vad ska jag göra? Jag vill bara ha en månad. Har ingen användning för denna premium nu eftersom jag bara lyssnar i min mobil..

    Hoppas ni kan hjälpa mig, för vill gärna ändra det!

    • Simon skriver:

      Det går inte att göra så mycket! Jag har varit med om samma och själv kontaktat dom. Man får inga pengar tillbaks.

  25. Marcus skriver:

    Hej. Om man kört en gratis premium period, går det över automatiskt till något man måste betala för?

  26. Elin skriver:

    Jag har nu försökt att ta bort mitt spotify free konto typ 200000 gåner för att någon har hackat min. Men nu när jag försöker skapa ett nytt konto så står det att min mailadress redan används? Och mailet man får ifrån spotify när man har försökt ta bort kontot är ju helt värdelöst, det står ingenting om att kontot är borta eller att det tar en dag eller två att ta bort det. Så jag har ingen aning om när jag kan skapa ett nytt? Om jag ens kan det???

Leave a Reply